Hva befinner seg bak motivet?

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest

Det er vel noe alle har opplevd i en gryende hobbyfotografs «karriere», man har vært på en shoot en nydelig høstdag, og har tittet på displayet underveis, og er over seg av begeistring når man ser det ligger opptil flere blinkskudd fra dagen.

…men, så kommer du hjem, og får bildene opp på skjermen..

og ser en linselus bak motivet i de fleste bilder, en gammel dame med rød topplue, som tydeligvis synes det er stor stas at det skjer noe i nabohagen 😛

Joda, der er hun.. nysgjerrig, smilende, med en kaffekopp i lanken og med den signalrøde lua dratt godt nedover ørene. Du blar gjennom alle bildene, mer og mer frenetisk, og ja.. der er hun igjen, og igjen, og igjen…

Hva i all verden skjedde? du kan ikke huske å ha sett den lysende luen, ikke så mye som et lite glimt i hukommelsen.

Du har vært så opptatt av å få alt så perfekt som mulig, du har nettopp lært å kjøre manuelt. Lukker, blender og ISO. Dirigert positurer, blikk og husket på skygger og lys. Nå sitter alt! Tenkte du.. I hvertfall det meste på et par av bildene, godt planlagt og brukbart gjennomført for en nybegynner.

Her har man både «linselus» og rot i bakgrunnen, en ide vil være å ga tettere på motivet, og finne en annen komposisjon

Takk og pris, tenker du.. for at du ikke har tatt betalt for oppdraget. For èn ting er klart. – Tar du betalt, må du levere.

Da nytter det ikke å bare kjøre bildene over i svart/hvitt, riktignok blir rødfargen på lua borte.. men et bilde blir ikke automatisk bra fordi det er S/V.

Så, en lekse er lært, «what to do»

Jo, flytt deg litt rundt. Tenk litt på komposisjon og bakgrunn. Og om det er noe du vil framheve, eller vise en litt annerledes tolkning av et motiv.

En vanlig feil er å ignorere hvordan bakgrunnen i bildet ser ut, med den følge at den tar all oppmerksomheten fra hovedmotivet.

Basert på hva man vil formidle. Kan man f.eks tenke på at bakgrunnen skal henge naturlig sammen med forgrunnen. Hvis bare forgrunnen er interessant, bør du gjøre bakgrunnen mest mulig nøytral eller uskarp. Hvis bakgrunnen gir en viktig miljøskildring, bør du passe på at det passer inn med forgrunnen, og at det ikke sniker seg inn ting som kan virke «rotete».

Se på hvilke linjer bakgrunnen danner, eller om bakgrunnen kan «ramme inn» forgrunnen. Så det er lurt å notere seg bak øret å tenke på HELE bildet, ikke bare hovedmotivet. Skal man ta bilder av et menneske, bør man kanskje heller ikke henge seg så mye opp i bakgrunnen, fokuset bør være på mennesket og bakgrunnen bør kanskje være som nevnt nøytral.

Et tips, er å huske hva du skal bilde av. Velg et motiv, ta bilder av det, og ikke noe annet. Kutt ut det som ikke har noe å gjøre med det du skal ta bilde av. Å planlegge bildet litt før du knipser vil gi mindre «overraskelser» når man kommer hjem og ser gjennom bildene.

Stolpen bak hodet på konfirmanten kan være slikt man ser i ettertid

Skal man ta et bestemt bilde, er det bedre å bruke litt tid på planlegging, og ta noen bilder som sitter, enn å knipse i vei og satse på at det blir noe brukbart. Hvorfor ta 200 bilder med overraskelser bak, når man kan ta 10 uten «overraskelser»?, og da i tillegg kanskje få et par gode bilder å velge mellom.