Om oss

Grenseland fotoklubb holder til i Kongsvinger, men vi har også medlemmer fra noen andre kommuner. Vi har i skrivende stund 39 medlemmer; 18 menn og 21 kvinner i alderen 18 til 77 år. Medlemsmassen kan beskrives med følgende tre ord: Nysgjerrig, kreativ, humørfylt.

Klubben er tilsluttet NSFF (Norsk Selskap for fotografi), som gir hvert enkelt medlem en masse ekstra fordeler.

Månedlige medlemsmøter pluss minst én aktivitet

Vi har medlemsmøter siste torsdag i hver måned, utenom Juli. På medlemsmøtene ser vi på bilder, snakker om temaer innen fotografi, eller planlegger neste aktivitet. Hver måned har vi en uhøytidelig fotokonkurranse kalt “månedens bilde” med et nytt tema for hver måned.

Møtelokalet er i 3.etg i Engengate 1 i Kongsvinger.

I tillegg til medlemsmøtene har vi minst én aktivitet mellom hvert medlemsmøte. Dette kan være en fotoshoot, en workshop, en klubbtur, et kurs i fotografering, Ligthtroom eller Photoshop, et foredrag om komposisjon eller lyssetting med blits, og mye annet.

Vi har for eksempel hatt utflukt til Reptilparken i Oslo for å øve på macrofotografering. Vi fikk hele stedet for oss selv etter stengetid, og burene ble åpnet slik at vi virkelig kom tett inntil pythonslanger, pilfrosker og andre artige skapninger. God læring og mye moro og klubben dekket inngangspengene for alle!

Ved en annen anledning hadde vi fotoshoot med 50-tallstema på en lokal kafé, vi har lekt oss sammen med en gruppe dansere i et tomt fabrikklokale, og vi har hatt shoot med tema «1940 Hollywood glamour».

Noen av bildene fra sistnevnte aktivitet ser du i sidekolonnen, klikk for å se større. Bildet i toppen er også tatt ved denne anledningen (fotograf: Richard Adams).

Fotoshooter i klubbregi er en viktig del av hva vi holder på med. Det er ingenting man lærer mer av enn å pushe seg selv sammen med andre i en skjerpet situasjon. Dessuten er det styggmoro..!

Flott utstyr finansiert via felles foto-oppdrag

Klubben eier en hel del utstyr, bl.a. et antall studioblitser med masse tilhørende reflektorer og softboxer. Disse benytter vi på fotoshooter i klubbregi, men kan dessuten disponeres av alle medlemmene som har gjennomgått en grunnopplæring, gratis ett døgn, deretter en rimelig sum. Vi har også en hel del annet utstyr til utlån, som reflektorer, stoffer og tekstiler, stativer, røykmaskin med mer. Vi har en Epson stylus pro 3880 printer der medlemmene kan få printet bilder til selvkost. Vi har en skjermkalibrator så alle medlemmene kan få kalibrert skjermen sin. Vi har også en 55” 4K Samsung flatskjerm som vi benytter på klubbmøtene.

Utstyret er tradisjonelt sett finansiert gjennom foto-oppdrag klubben har påtatt seg for forskjellige aktører. For eksempel tjente vi 40 000 kr på å lage en kalender for Forsvares veteransenter et år, og vi mottok 65 000 kr for å dokumentere byggingen av E16 mellom Kongsvinger og Skarnes for entreprenøren Veidekke, og lage en bok av fotomaterialet til slutt (etter to års fotografering). Resultatet ble en flott bok som vi er veldig stolte av. Nå for tiden mottar vi dessuten et stort og kjærkomment bidrag fra Grasrotandelen til Norsk Tipping, som gjør alt tradisjonelt dugnadsarbeid som å selge skrapelodd og kakebokser unødvendig.

Romslig økonomi gir fokus på fotoglede

Som et resultat av dette så har klubben god økonomi. Vi har få driftutgifter utover husleien, så derfor har vi kunne kjøpt mye utstyr, og fortsatt ha bra med penger på konto. Dette gjør også at vi kan tilby medlemmene en lav kontingent på kun 350 kr i året.

År om annet har vi fellesutstilling i byens bibliotek eller i et lokalt galleri, men flere av medlemmene har ofte egne utstillinger.

Vi er en klubb med en veldig variert medlemsmasse, hva gjelder kjønn, alder, kunnskapsnivå og menneskelige variasjoner og ikke minst hva gjelder genere innen fotografering. Derfor har vi også stor takhøyde, og de fleste finner seg til rette uansett preferanser eller bakgrunn.